fredag 9 oktober 2009

Jag kom hem till en tung doft av Dior Pour Homme. Det var ett tag sedan sist. CG hade knappt rakat sig på hela veckan och inte klivit ur pyamasbyxorna på hela gårdagen, men nu satt han nyrakad och pomaderad i smoking och oknuten fluga och drack någon sorts brun sprit.

-Welcome home, Darling! How was school?
-Ungefär som det brukar. Föreläsningen handlade om Baudelaire.
-How depressing.
-Ja. Mycket.
-Hjälp mig att knyta flugan, will you?
-Jag har aldrig knutit en fluga i hela mitt liv. Jag tror att du gör det bättre. Vadan denna plötsliga upputsning?
-Just this blacktie-thing for a friend of a friend.
-En ladyfriend?
-Mhmmm.

CG kan inte prata och knyta flugan samtidigt, så vi var tysta ett tag. Jag lade mig på soffan med en kopp te. Världen gungade.

-Och vad har du för planer för tonight Darling?
-Absolut inga alls. Jag ska äta spagetthi och se en film.
-Spagetthi!? Du har precis lämnat in en excellent essay. You should be dining at the Ritz!
-Inte i kväll. Jag tror att jag ska njuta lite av din frånvaro.
-Du är så cute när du låtsas att du är trött på mig.
-Jag tror att det är du som är trött på mig. Du gjorde ju ingenting i går förutom att läsa Tatler och korrläsa mina uppsatsutkast. Jag tror att det egentligen är du som behöver komma ut och röra lite på dig.
-Jaja, Darling. I will if it makes you happy. Ser jag bra ut?
-Din sort föddes för att bära smoking. Sätt på pastavattnet, snälla.
-Jag är faktiskt really late.
-Du verkar lite nervös.
-Jag? Never!
-Jaja. Ha en trevlig kväll.
-Detsamma, Darling! Don't wait up.
-Ingen risk.

Genom balkongdörren sipprade ljudet av annalkande höststorm och CGs visslande in. Han promenerade mot busshållplatsen. Cary Grant tar bussen. Helt osannolikt. För sextio år sedan skulle han ha blivit hämtad i limousin. Jag undrar om han fortfarande blir igenkänd, eller om man bara tänker att den där, han i smokingen med den lite nonchalant släpande gången liknar Cary Grant, men tvivlar på sitt öga för gamla filmstjärnor. Jag har en känsla av att han föredrar att ta bussen och bli förväxlad med sig själv.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt vad det här är för underbart påhitt, men jag gillar det. Fortsätt så! / Annicka

    SvaraRadera