onsdag 27 januari 2010

-Somliga dagar är så himla odramatiska trots att snön ryker från taken och det är som om verkligheten rasar ut ur sig själv.
-Somliga dagar ska man inte fundera över verklighetens beskaffenheter utan bara konstatera att det är en somlig dag.
-Somliga dagar är du långt ifrån din balkong och dina skator och andra dagar är somligare och du är nära, nära fast ännu längre från balkongen och skatorna och ytterligare somliga dagar har du skatorna i handen men är på andra sidan ett medvetande vars enorma vidd ger dig klaustrofobi.
-Bloody hell, Darling. Jag sade ju att idag var en somlig dag och att du skulle låta den vara somlig och inte försöka pressa den mot gränsvärdet då limes går mot Somligast. Det är inte en sådan dag. Bara en somlig.

onsdag 20 januari 2010

-CG, jag är rädd. Jag tycker att vi ska skynda oss hem.
-Lite skymning är ingenting att vara rädd för.
-Nej. Men när snön yr omkring på det här viset är det så svårt att avgöra vad som är kulisser och vad som inte är det. Tänk dig att en dörr som du trodde var gjord av papper plötsligt skulle öppnas och någon skulle komma ut och börja prata med dig.
-Det är det som är bra med stor erfarenhet av filmbranschen. Man lär sig liksom att känna på sig vad som är artificiellt och vad som är autentiskt. Eller så känner man bara vad som är låtsassnö och vad som är riktig snö. När flingorna smälter på tungan behöver man inte oroa sig för att ens omgivning ska rasa som ett korthus.

När vi kommer hem har det slutat snöa och jag tänker att när det är så där stilla och nysnöat speglar sig ljuset från alla gatlyktor och hus och bilar och snölyktor i molnen som i sin tur speglar sig i snötäcket som speglar sig tillbaka i molnen och det blir som om hela tillvaron oförskräckt kastar sig fram och tillbaka mellan himlen och balkongen.
-Sitter du och stickar?
-Ja. Och vad är det som är så konstigt med det om jag får fråga?
-Du känns liksom inte som en stickande person.
-Du kanske inte vet så mycket om mig som du tror, Darling.
-Det där är väl ändå min replik.
-Jag har minsann märkt att du tar dig fler och fler friheter med andras repliker. Det är inte mer än rätt att jag stjäl några av dina.
-Okej. Jag bjuder på den. Är det fler du skulle vilja ha?
-Ja. "...och det finns ingenstans mina fingeravtryck passar bättre än i din halsgrop. Stället där dina hjärtslag släpps fria..." Kan jag få den?
-Är det min replik?
-Oh yes.
-Fan, CG. Hur kan du veta sådana saker? När säger jag den? Jag måste verkligen få läsa manuset snart.
-All in good time, Darling. dessutom är du charmigare utan manus.


söndag 17 januari 2010

-CG! JAG KAN INTE!!!! JAG ÄR SÅ HIMLA DÅLIG!!!MITT ORDFÖRRÅD ÄR TOMT OCH FATTIGT! SPRÅKET ÄR VÄRDELÖST!!!
-Lugna dig, Darling. Vad är det du inte kan.
-Jag kan inte skriva honom. Jag kan VERKLIGEN inte! VERKLIGEN INTE!!!
-Darling.... Släpp Capslock.
-Okej. Jag kan inte. Det blir inte som han. Det blir inte tillräckligt.
-Inte tillräckligt vad?
-Inte tillräckligt någonting. Tänk om jag har brännt alla ord jag hade. Vilket fruktansvärt slöseri av mig att använda alla ord innan honom. Fan CG, hur ska det gå?
-Audrey. För det första kan ord inte ta slut. Och de kan inte förlora sitt värde bara för att man använder dem. Ord är dessutom inget mål, utan ett medel...
-Jag heter inte Audrey.
-.... så varför ska du sträva efter att skriva honom? För så vitt jag har förstått behöver du inte det eftersom han är högst påtaglig och finns i samma verklighet som du?
-Ja. Du har rätt. Jag har bara lite svårt att begripa verkligheten. Jag tänkte att den skulle bli lite förståelig om jag försökte sätta den på papper.
-Jag vet. Det är ett stort handikapp i din tillvaro. Förresten skiljer sig väl fiktionen inte så mycket från verkligheten att den kan göra den begriplig? Så varför ska du deportera dig själv till fiktionen?
-Bra fråga... Jag tror att jag ringer honom i stället.
-Jag är stolt över dig, Audrey.
-Jaja...

tisdag 12 januari 2010

Någon skakar mig till vakenhet.
-Darling, jag mår inte så bra.
-Gå och lägg dig CG. Klockan är tusen. det blir nog bättre om du får sova lite.
-...inte alls bra faktiskt.
Jag sätter mig upp och tänder lampan.

-Herragud CG! Du är alldeles suddig i kanterna! Din vänstra axel är nästan genomskinlig!
-Bloody hell... Jag tänkte att det måste vara något sådant.
-Ta det lungt CG. vi fixar det här. Få inte panik nu. Jag ringer till akuten...
-Och vad skulle du säga till dem? att En filmstjärna de knappt har hört talas om håller på att blekna bort. By the way så är det du som har panik.
-Fan du har rätt. Vad ska vi göra?
-Du kan väl berätta en saga, Darling?
-SLUTA TRAMSA! Vi har faktiskt inte tid för sagor. Vi måste få dig frisk...
-Darling, jag tror att en saga skulle göra susen. Eller har du gått och trott att jag kan exponeras för hur mycket verklighet som helst utan att reagera negativt. Jag är faktiskt lika känslig för realiteter som du...
-Förlåt. det är klart. Vad ska det vara för saga?
-En med lyckligt slut. En sann saga.
-Borde inte det ha fel effekt. Jag trodde att det var eskapism som gällde.
-Verkligheten kan vara mer eskapistiskt än fiktionen emellanåt. Det borde du veta vid det här laget.
-Okej, okej. Bara du blir frisk. Jag ska bara tänka lite.
-Tänk inte för länge.

-Det var en gång en flicka som var övertygad om att sanningen fanns i texten. Hon spenderade därför större delen av sin vakna tid utforskandes subjekt och metaskikt och grävde efter sanningar med spadar byggda av flinthård grammatik och meningsbyggnad med förhoppningen att hon en dag skulle upptäcka Det Stora Temat, eller någonting annat livsviktigt. Ju mer hon läste och skres desto mer fick hon en känsla av att Detet blev flyktigare ju mer hon försökte fånga det. Fiktionen blev lika cynisk som verklihgeten och bokstäverna radade upp sig som små arga soldater i pappershögarna som växte och växte i hennes lägenhet.

En dag vaknade hon och visste inte var hon befann sig längre. Hon kände inte igen sin verklighet, men eftersom hon inte heller kände igen sin fiktion antog hon att det var en helt ny plats. Alla hennes vanliga vänner var där, men de verkade inte medvetna om att Alltet var fel. Flickan tänkte att det var bäst att inte säga att Allt var fel, för tänk om de skulle få panik och någonting hemsk skulle hända. Den nya platsen bredde ut sig dag efter dag och allting verkade så löjligt vardagligt. Hon gick till skolan, och drack te. Pratade i telefon och gick på fest.

En dag såg hon någon som stod och stirrade i en bilderbok i biblioteket. Han såg inte ut att vara en sådan som vanligtvis stirrade i bilderböcker. Eftersom situationen fortfarande kändes prekär bestämde hon sig för att prata med honom. Han kanske visste hur man tog sig vidare från den här konstiga platsen mellan fiktion och verklighet. Flickan frågade honom vad han läste. Han stirrade på henne i nästan tio sekunder innan han svarade att han var helt övertygad om att han fram till för två veckor sedan hade bott i den där bilderboken. Flickan tittade i boken. Mycket riktigt: På en bild fanns en tom säng. På nästa bild fanns en oäten frukost. På nästa bild steg människor av bussen och en cykel stod låst kvar vid hållplatsen. Något saknades helt klart.

På ett ögonblick de de bestämt sig för att tillsammans försöka ta sig vidare med hopp om att komma hem, eller åtminstone till ett ställe som inte kändes så mittemellan. Flickan och pojken spenderade det mesta av sin vakna tid tillsammans. De undersökte alla kartor i kommunens arkiv, läste om märkliga försvinnanden i gamla tidningar, ritade stora tankekartor på svarta tavlor och dokumenterade sin omgivning. Det var ett heltidsjobb och deras vänner såg mindre och mindre av dem.

De slutade märka att tiden gick. När löven började bli gula ordnade deras vänner en fest. Det verkade helt ologiskt och därför tänkte flickan och pojken att det var ett tecken. Festen snurrade på som fester brukade. Folk drack öl och dansade och kysste främmande människor i att allt vansinnigare tempo. Plötsligt slog en klocka två. Alla rummen var tomma innan det andra slaget hade klingat ut. En spöklik stämning spred sig i huset. "Nu!" tänkte flickan och de sprang ut genom ytterdörren. Där var det också fullständigt folktomt, det enda tecknet på att världen fortfarande levde var en flock kajor som cirklade kring trädtopparna. En storm drog dem i jackärmarna och pojken tittade på flickan och sade: "Nu!". Stormen svepte md dem genom staden. Timmarna staplades på varandra medan de blåste upp och ner för alla gator. De visste inte vad de letade efter, men de kände på sig att var det någon gång de skulle hitta det så var det den där natten. De kanske inte skulle få fler chanser. När solen började gå upp hade de kommit till tågstationen. Stormen började bedarra och de var helt utmattade, så de slog sig ner på en bänk. De tog varandras händer, men sade inget. Tiden höll på att rinna ut.

De hörde ett tåg närma sig. Det lät som ett myller av gråtande människor och tusentals regndroppar mot en tunn sommarjacka, men när det bromsade in vid perrongen såg de att det var ett vanligt tåg. Som vilket som helst. "Det här är mitt tåg." sade hon. Han nickade och kramade hennes hand och fem fingeravtryck etsade sig in i hennes handflata. Hon klev på och lämnade honom på perrongen, i stormen som kanske skulle bedarra snart.

Flickan klev av tåget och förstod att detta definitivt var verkligheten. Hon brände alla pappershögarna, för inget i dem var sant och den enda sanningen hon någonsin sett skulle förfalskas om den skrevs. Hon hatade sanningen för att den undvek hennes penna så skickligt. Konturerna kring hennes liv var plötsligt odiskutabla. Nästa morgon vaknade hon i sin egen säng av att vinden kastade sig vildsint mot fönstret. Utan strumpor, skor eller nycklar gick hon ut genom dörren. Där stod han. Och verkligheten stod som spön i backen, men sanningen var tryggt skyddad i subjektet.

-Om den sagan har ett uns av verklighet i sig vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.
-Men du har skarpare konturer.
-...och det kan vi tacka din föråga att maskera verkligheten för... för den var väl sann?
-Det förtäljer inte historien. Vrider man verkligheten tillräckligt många varv blir den ändå oigenkännlig.
-Men slutet, Darling. Var det verkligen så lyckligt?
-Klart det var. Ett öppet slut är alltid det lyckligaste.

måndag 11 januari 2010

-CG! Skatorna har ritat ett hjärta på balkongen!

-Ja minsann. När blev du så silly, Darling?
-Det är svårt att inte bli lite silly av skator som ritar hjärtan.

lördag 2 januari 2010

-Darling! Äntligen! Nu får du inte resa bort på en evighet. Jag håller på att svälta ihjäl. Jag har redan sett alla filmer på datorn och alla i hyllan säkert tusen gånger och jag börjar känna mig alldeles afiktionerad. Du måste måste måste gå till biblioteket. Fort!
-Andas, CG. Jag hinner faktiskt inte i dag. Och ja, jag har haft det bra och gott nytt år du med.
-Du har faktiskt övergivit mig. Du får vänta på välgångsönskningar och lyssna på gnället först. Du måste köpa cigarrer med. Och rostebröd.
-Brukar inte du köpa cigarrer själv? Jag vet ju ingenting om sådant.
-Det borde du göra vid det här laget. Var har du varit förresten.
-New York, baby. Och förresten ska jag hälsa så mycket från Ladyfriend....
-Så himla typiskt dig att åka iväg på en massa roligheter och bara lämna mig. Var träffade du förresten Ladyfriend?
-Gissa.
-Jaja. Jag vet ju egentligen. Och hur var det med henne?
-Magiskt.
-Hon är sådan. Du behöver nog henne lika mycket som mig egentligen. Ni borde träffas oftare.
-Om du säger det så. Skulle inte det kännas hemskt konstigt för dig.
-Inte als. Vi har bestämt oss för att fungera i samförstånd. Vi kan ha delad vårdnad om dig. Varannan vecka?
-Jag får nog fundera på det där. Jag är ju faktiskt myndig.
-Gör det. Nu när du har träffat henne vet du vad du har missat.
-Över till någonting helt annat? Höll inte du på att dö av afiktionering?
-Du känner väl mig Darling, jag överdriver ju så mycket.